Onkin taas hetki vierähtäny kun viimeksi kirjottelin. Me ollaan Santun kanssa oltu kipeitä pääsiäisestä asti ja nyt voi sanoa, että rupeaa olo paranemaan..

Mä oon täällä himassa puuhastellu pihaa kesäkuntoon ja Santtu teki mulle elämäni ensimmäisen kasvimaan.:) Tilasin eilen puutarhanetistä kasan siemeniä ja pääsen varmaan viikonloppuna istuttamaan!!

Koirat on tietenkin ollu joka päivä apua noissa pihahommissa. Välillä kyllä ihmettelen, että jos tonttia on n.7000m2 niin miksi kaikkien pitää ahtautua sille yhdelle neliölle ja kärvistellä siinä..:) No onneksi koirat osaavat touhua kahdestaankin kun sitten tiukasti käskee ne pois jaloista. Odotan mielenkiinnolla miten ne suhtautuu pihalle tuleviin aitauksiin. Pitäähän mun suojata arvokas kasvimaa niin koirilta kun peuroilta..

1240298549_img-d41d8cd98f00b204e9800998e1240298593_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Tämän näkösenä Everi yleensä tulee sisälle.:) Mä oon jo suosiolla unhoittanu lattianpesut, mutta imuroida pitää joka päivä.

Kumma kyllä, aamulla kun Everi herää on se aina ihan puhdas.:)

 

 

Tänään illalla ois treenit Pikkalassa. Aculla onkin jäänyt nyt kahden viikon treenit väliin ja ollaan oltu aika laiskoja kotonakin, kun oon ollu pipi...No tavote on edelleenkin syksyllä mennä kokeeseen, mutta en ota mitään paineita. Saatiin tosiaan volkkari huollosta viime perjantaina, joten nyt sitten päästään Luukkiin yms. paikkoihin treenailemaan näin päivälläkin (ennen kun mun duuniajot alkaa).

Viikonloppuna mulla oli tarkotus pitää tehotreenit koirille, mutta muistin sitten loppuviikosta, että mulla oli Vapepan etsintäkurssi...voi kääk, että oli puuduttavaa!! La:na kurssi kesti 9.00-18.30 ja su:na 9.00-17.00. La oli pelkkää teoriaa ja oli oikeesti ihan sairaan turhauttava kipeenä istua siellä luokassa ja kuunnella tuntitolkulla löpinää miten kaavakkeita täytetään kun ilmoittaudutaan etsintään.....

Sunnuntaina oli sitten teorian lisäksi etsintäharjotus metässä ja voi helvetti mä sanon...Okei, ehkä mun oma vika, että en enää muista miten kompassia käytetään, mutta silloin meitä olisi voitu infota siitä, että ennen kurssilletuloa harjoitelkaa perusteet kotona.

Meijäthän lähetettiin sitten kuuden hengen ryhmissä tieltä metsään ja meidän piti itse ottaa kompassisuunta ja suorittaa näkötuntumaharavointi. No muuten ihan hyvä idea näyttää käytännössä miten eri etsintämenetelmät toimivat, mutta kun meidän ryhmästä ei yksikään osannut ottaa sitä kompassisuuntaa... Etsintätehtäviä oli kaikkiaan neljä ja jokaiseen oli varattu aikaa 30 minuuttia siirtymineen. Meillähän meni se 30 minuuttia siinä, kun vetäjä yritti jokaiselle vuorollaan opettaa kompassisuunnan ottamista.....Annoinkin sitten päivän päätteeksi palautetta, että esim. lauantaina olisi voitu jättää se lomakkeiden käyminen vähän vähemmälle ja antaa pikakoulutus kompassin käyttöön..Mun mielestä on siis aivan turhaa yrittää opettaa jotakin etsintämenetelmää ihmisille jos se kompassin käyttö ei ole hallinnassa. Tai ylipäätään lähettää mettään harhailemaan kompassin ja kartan kanssa...:)

Eniten mua ehkä huvitti (tai pitäskö sanoa pelotti....)se, että muutamat tyypit olivat sitten tämän kurssin jälkeen ihan innoissaan, että JEE nyt ollaan sitten ihan valmiita tositilanteisiin. Ja nämä tietyt tyypit olivat juuri niitä, jotka osasivat kompassin käytön vielä huonommin kun minä.

Jos tulisi oikea etsintätilanne mihin Vapepa sitten hälytettäisiin, niin nämä ihmiset kyllä joutuisivat todennäköisesti itse hukkaan kun, että löytäisivät sen kadonneen. Eli enemmän harmia kun hyötyä...

Itse olin siis kurssilla, koska se on pakollinen, EA-1&2 lisäksi. Kun ihminen on suorittanut tietyt kurssit ja täyttää muut vaatimukset voi hän hakea hälyryhmään. Ja se on siis tarkoituskin.:) Koira tulee yleensä myöhemmin hälykelpoiseksi.